ناشناس ( تحصیلات : لیسانس ، 20 ساله )

سلام من یکبار ازتون درخواست راهتمایی کردم که اقایی خاستگار من هستن و بهم علاقه داریم و خاتوادم مخالفت میکنن و شما گفتین علت مخالفت رو باید بدونید علت مخالفتشون اینه که ما زاده شهر هستیم اون اقا روستایی هستن البته بسیار خاخواده محترم و تحصیل کرده ای هم هستن اما تنها دلیلی که میارن اینه واقعا این دلیل موجهی برای رد کردن ینفره؟و من تنها مشکلم الان اینه رفتارهای جنس مخالفم برام قبل هضم و درک نیست خیلی خودم رو کنترل میکنم تا چیزی نگم و بحث و دعوا پیش نیاد و حس میکنم به خودم دارم اسیب میزنم اگه مشکل خودم برطرف بشه فکر میکنم بتونم با منطق خانوادمو راضی کنم


مشاور (احسان فدایی)

 با عرض سلام و تقدیم احترام خدمت شما پرسشگر محترم! ارتباط شما با ما گویای این است که در صدد انتخاب مسیر صحیح هستید و امیدواریم ما نیز راهنمای خوبی برایتان باشیم. مهمترین مسئله در ازدواج و انتخاب همسر رعایت ملاک‌های اصلی ازدواج است که در روایات نیز بر آن تأکید فراوان شده است. رعایت این معیارها ضامن اصلی سعادت و خوشبختی در ازدواج است و عدم رعایت آن عواقب سنگینی برای زوجین در پی خواهد داشت. از همین لحظه دقت کنید که عاقلانه بیندیشید که آیا او این معیارها را دارد یا خیر؟
این معیارها را می‌توان به دو بخش عمده تقسیم کرد: 
الف) معیارهای اساسی: ملاک‌هایی که حتماً آن‌ها را باید در نظر داشته باشیم تا زندگیمان توأم با سعادت باشد. در نظر نگرفتن این معیارها موجب بروز مشکلاتی در زندگی ما خواهد شد. مانند:‌ دین داری، اخلاق نیکو، شرافت خانوادگی (نجابت و پاکی)، عقل.
ب) معیارهایی که موجب کاملتر شدن زندگی ما می‌شود. این معیارها اگر رعایت شوند زندگی ما بهتر و کاملتر خواهد شد. البته این معیارها به سلیقه و موقعیت افراد بستگی دارد و در افراد مختلف، متفاوت می‌باشد. از جمله این ملاک‌ها می‌توان سلامت جسم و روح، زیبایی، علم و سواد و کفو همدیگر بودن را نام برد؛ در نتیجه معیارهای دینی اسلام فقط ایمان و اخلاق نیست و موارد دیگر را نیز شامل می‌شود. یکی از مهمترین این معیارها (همانطور که عرض شد) کفویت فرهنگی است که نباید اختلاف در حد طبقاتی باشد. بنابراین خواستگارتان را با واقعیات بسنجید و اگر فکر می کنید، واقعا با ایشان همتایی در این زمینه دارید، ازدواج کنید و الا ممکن است با مسائلی دیگر روبرو شوید. مسئله دیگر مورد رفتارهای جنس مخالفتان است که مقصودتان از این موضوع واضح نیست و از شما می خواهیم در این مورد بیشتر توضیح دهید. البته اگر مقصودتان رفتار با برادر یا پدرتان است توصیه می کنیم فعلا با آرامش و بدون بحث مسئله خود را حل و فصل کنید و رضایتشان را کسب نمایید ولی در برخورد با همسرتان باید مطالعاتی داشته باشید تا برخورد با مردان را بیاموزید. پس لطفا کتاب ذیل را مطالعه فرمایید:
  • حیدری، مجتبی، ویژگی‌ها، تفاوت‌ها و نیازهای عاطفی زنان و مردان، قم: مؤسسة آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره)، 1388.
موفق باشید.